ONZE PARTNERS - LIDL

Lidl steunt Mei Plasticvrij

Philippe Weiler, bio-ingenieur en coördinator duurzaamheidsstrategie bij Lidl België-Luxemburg: 
‘Lidl wil zijn doelstellingen en engagement naar verpakking toe verscherpen, een actie als Mei Plasticvrij steunen past daar perfect bij’


Voor de snelle lezer:

Lidl heeft recent een duurzaamheidsstrategie bepaald met 50 doelstellingen, één ervan is gerelateerd aan verpakking. Concreet houdt deze doelstelling alvast deze acties in Lidl België-Luxemburg in:

  • Tegen eind 2018 is alle papier en karton in verpakkingen 100% duurzaam.
  • Tegen 2025 is er 20% minder plastic in de eigen verpakkingen (in vgl met 2015).
  • Tegen 2025 is alle gebruikte plastic 100% recycleerbaar.
  • Na de zomer van 2018 verdwijnt de plastic zak van 10 cent aan de kassa.
  • Geleidelijk aan wordt het volledige assortiment van Lidl (eigen producten, wat 90% is van het aanbod) duurzaam: op dit moment beantwoorden alle aangeboden bananen, vis en chocola al aan de betreffende duurzaamheidsnormen van de sector, tegen eind 2018 ook alle thee, en zo werkt Lidl geleidelijk aan verder aan het volledige assortiment.
  • De Lidl-winkels worden aangepast om afgifte van secundaire verpakking ter plekke te kunnen opvangen, dat kan reeds in alle nieuw geïnstalleerde Lidl’s.

Voor de rustige lezer die wil weten:

  • wie die gedreven man is achter het duurzaamheidsplan van Lidl
  • hoe Lidl jouw keuzestress in de winkel wil gaan opvangen en je leven als consument wil vergemakkelijken
  • waarom er voorlopig toch nog plastic zit rond een bio-komkommer
  • of een papieren zak in alle opzichten beter is dan een plastic zak

… lees verder!

Philippe Weiler, coördinator duurzaamheidsstrategie bij Lidl België-Luxemburg, is bio-ingenieur met jarenlange ervaring in de NGO-sector, waaronder WWF. Al die tijd zat hij aan de andere kant van de onderhandelingstafel. Nu gaat hij graag de uitdaging aan om, ditmaal vanuit de kant van een bedrijf, na te gaan wat hij werkelijk aan de milieuproblematiek kan doen. ‘Lidl nam al jaren goede initiatieven voor het milieu, maar er zat geen echt plan achter. Daarom hebben we bijna twee jaar gewerkt aan een duurzaamheidsstrategie met 50 doelstellingen. Elke beslissing die we nemen moet passen binnen dat kader. Mei Plasticvrij steunen paste daarin perfect. Eén van onze 50 doelstellingen gaat namelijk specifiek over verpakkingen: we willen onze doelstellingen en engagement naar verpakking toe verscherpen, dus is aansluiten bij zo’n actie ideaal. Ten eerste om te kunnen communiceren wat onze doelstellingen precies zijn, maar ook om het discours rond plastic een beetje te kunnen nuanceren. Want nuance is nodig, verpakking is geen zwart-wit-verhaal. It’s complicated.’

 

Wat wil Lidl concreet aan het verminderen van plastic doen?

Philippe Weiler: “Het voordeel dat wij hebben is dat 90% van de producten die Lidl verpakt eigen merken zijn. Daarin beslissen wij samen met de producent volledig aan welke normen ze moeten voldoen. Wij hebben daarom een veel grotere potentiële impact op de verpakking dan andere warenhuizen.

In eerste instantie hebben we gefocust op papier- en kartonverpakkingen, die willen we 100% duurzaam hebben tegen eind 2018. Duurzaam betekent beantwoordend aan de criteria van FSC of PFC, internationale standaarden.

Maar omdat plastic steeds meer op de agenda komt – onder andere door acties zoals Mei Plasticvrij, en dat is ook goed en nodig – wilden we ook gaan zien wat we rond plastic kunnen doen. Na een marktstudie hebben we twee doelstellingen bepaald: tegen 2025 willen wij – in vergelijking met 2015 – 20% minder plastic in onze verpakkingen hebben, en willen we ervoor zorgen dat alle plastic die we gebruiken ook 100% recycleerbaar is. Dat is nu niet het geval.”

 

Minder plastic: dat begint alvast met het bannen van jullie lichtste plastic tas van 10 cent?

PW: “Klopt. Op dit moment hebben we vijf soorten draagtassen aan de kassa: een zak van bio-afbreekbaar materiaal (suikerriet), een stevige big shopper die heel lang meegaat, ook van gerecycleerd plastic, een koeltas, een katoenen fairtrade tas en een plastic draagtas van 10 cent. Die laatste halen we na deze zomer uit ons assortiment. Ook al is die op zich stevig genoeg om een tiental keren te gebruiken, we merken dat dat in de praktijk door de klant niet gebeurt.”

 

Kan je bij Lidl je plastic achterlaten na aankoop?

PW: “Lidl is vandaag de enige retailer waar je als klant je verpakking bij het verlaten van de winkel kan deponeren. In de praktijk gaat het vooral om secundaire verpakkingen, zeg maar de plastic folie die de zes flessen cola bijeenhoudt. Niet de primaire verpakking, zoals de folie rond je pizza. Die mogelijkheid is er op dit moment concreet nog niet overal, we zijn ermee bezig, maar onze nieuwe winkels worden alvast standaard uitgerust met een grotere inkomhal om de plaatsing van deze containers te vergemakkelijken.”

 

Jullie willen vooral het leven van de consumenten vergemakkelijken. Leg eens uit?

PW: “Consumenten zeggen steeds vaker dat ze duurzaam willen kopen, dat is de trend. Maar de vertaalslag naar werkelijke gedragsverandering toe gebeurt vandaag nog niet. Als je moet kiezen tussen fairtrade bananen van 1,8€/kg of niet-duurzame bananen van 0,99€/kg, kiezen de meeste mensen nog het laatste. Zeker de mensen die kopen bij één van de vijf grootste retailers. Die klant willen we het leven makkelijker maken, zodat hij op een halfuur zijn boodschappen kan doen, zonder al te veel keuzestress. Hoe gaan we dat doen? Door vanaf nu al onze producten te verduurzamen. Omdat we maar een beperkt assortiment hebben van 1500 producten, kunnen wij dat makkelijker dan een ander. Een klant zal dan niet meer moeten kiezen tussen duurzame en niet-duurzame vis; wij bieden alleen die vis die beantwoordt aan de MSC en ASC-kwaliteitslabels.

We doen dit de komende jaren stilaan voor al onze producten. Op dit moment zijn al onze bananen, vis en chocolade al duurzaam - tot de chocoladesnippers in de muesli toe. Tegen eind 2018 willen we bijvoorbeeld al onze thee duurzaam. En zo gaan we geleidelijk aan verder. We zijn er dus nog niet, maar we werken er stevig aan.”

 

Waarom wordt er toch nog plastic rond producten gewikkeld, bijvoorbeeld rond bio-komkommers? De doorsnee mens snapt dat niet.

PW: “Er is natuurlijk nuancering nodig: verpakking heeft een heel belangrijke functie. Eén: op je verpakking kan je productinformatie geven. Twee: je product wordt beschermd tegen contaminatie van buitenaf. Drie: je product wordt beschermd tegen verderf.

In het maken van een product kruipt er ongelooflijk veel input: energie, land, water, nutriënten, … Als je alles optelt, is de ecologische voetafdruk van een product vrij hoog, zelfs voor een komkommer die bijna uitsluitend uit water bestaat. De verpakking rond de komkommer zorgt ervoor dat hij niet één maar drie weken houdbaar is in de frigo. Vergelijk je de footprint versus je verpakking, dan is de footprint van de plastic folie minder dan 5%. Gooi je de komkommer half opgegeten weg, dan is 50% van je footprint voor niets geweest. Als die plastic folie ervoor kan zorgen dat die tweede helft ook goed wordt gebruikt, dan is de footprint van die plastic terecht geweest. Dat is niet zo evident om uit te leggen, maar wij moeten hier wel rekening mee houden.

Dat geldt ook voor apart verpakte koeken. De impact van het produceren van suiker, palmolie is gewoon enorm groot. 100 keer groter dan de impact van plastic folie. Besef als consument, als je verontwaardigd bent over apart verpakte koekjes, dat je zelf meer schade aanbrengt aan het milieu door de helft van je niet-verpakte koekjes weg te gooien, omdat ze niet goed bewaard zijn gebleven. Van alles wat geproduceerd wordt, wordt ongeveer eenderde niet geconsumeerd. Eenderde van dat verlies gebeurt in de primaire sector, bij de boeren, bijvoorbeeld door een mislukte oogst, een derde bij de consument die bedorven voeding weggooit, en slechts vijf percent bij de warenhuizen.”

 

Maar met het stijgend bewustzijn rond het negatieve effect van plastic op oceanen en op onze gezondheid, kan plastic toch niet de finale oplossing zijn?

PW: “Dat is een andere, maar absoluut noodzakelijke discussie. We zullen bijvoorbeeld beter moeten begrijpen wat microplastics doen met onze gezondheid en dat zal ons aanzetten tot zoeken naar betere verpakkingsmaterialen. Je zou spontaan denken dat papieren zakken sowieso beter zijn dan plastic zakken, maar qua productie vragen de eerste veel meer van de natuur dan de tweede. Natuurlijk, als het zwerfvuil wordt, dan is de impact van plastic weer veel groter dan papier, want die laatste zal vergaan, terwijl plastic blijft bestaan. Bovendien worden niet alle plastic verpakkingen vandaag gerecycleerd, zeker de verpakkingen die eenmalig worden gebruikt, belanden vandaag nog te vaak in de restafvalzak. We zullen dus op termijn moeten zoeken naar slimmere verpakkingsmaterialen die passen binnen de circulaire economie. De verpakkinsgproblematiek verloopt in stadia en is zeer complex. Het zal dus tijd vragen, en we zullen genoodzaakt zijn om steeds de beste oplossing voor elk moment te bedenken. Met de nieuwe verpakkingsdoelstellingen van Lidl zetten we een belangrijke stap om deze impact van onze verpakkingen meetbaar te verlagen.”

De doelstellingen van Lidl vind je op www.opwegnaarmorgen.be