ONZE PARTNERS - SODASTREAM

SodaStream

Wij hebben dezelfde missie: het gebruik van wegwerpplastic terugdringen. Hergebruik is de beste optie.

Waarom steunt SodaStream Mei Plasticvrij?
Tamara Kroon, Marketing Manager SodaStream Benelux: “Net als Mei Plasticvrij zetten we ons in voor een wereld zonder wegwerpplastic. Jaarlijks verdwijnt 8 miljard kilo plastic in de oceanen. Al dat plastic afval in de oceaan is een bedreiging voor het zeeleven. Uiteindelijk dringt het afval onze voedselketen binnen.”

Hoe strijden jullie concreet tegen die plastic pollution?
“We bieden een duurzaam alternatief voor bruiswater uit een plastic wegwerpfles. Met SodaStream maak van je kraantjeswater in een handomdraai bruisend water. In een herbruikbare fles. Daarmee maakt SodaStream bruiswater in plastic wegwerpflessen overbodig. Een herbruikbare SodaStream-fles gaat tientallen jaren mee en bespaart duizenden wegwerpflessen. Met een SodaStream-fles kun je tot wel 30.000 l bruiswater maken. Daarna is de fles nog perfect bruikbaar als drinkfles voor plat water.

Om het hergebruik van flesjes extra te stimuleren introduceert SodaStream in juni een gloednieuwe personal bottle range: My Only Bottle. Deze herbruikbare PET-fles is vaatwasserbestendig en perfect voor on-the-go. Handig voor onderweg en en de bubbels blijven langer sprankelend dan in een gewone drinkfles.

“Het duurzaamheidsaspect vind je ook terug in het omruilsysteem van de SodaStream koolzuurcilinders (waarmee het bubbelwater wordt gemaakt). Consumenten kunnen alleen een volle cilinder kopen tegen inlevering van hun lege cilinder. Daarbij betalen consumenten alleen voor het koolzuur (en niet de metalen omhulsel). De SodaStream cilinders blijven in ons beheer. Wij maken de cilinders schoon, checken de kwaliteit, hervullen ze en maken ze weer gereed voor verkoop. Dat is puur circulair. Daar moeten we met zijn allen naartoe.

Naast de productie van duurzame producten verkondigen we onze boodschap groots via nationale mediacampagnes. Daarmee proberen we effectief een groot en breed publiek te bereiken. Wij streven ernaar snelle en grote bewustwording te creëren voor het plastic afvalprobleem. En bieden daarbij direct een alternatief in de vorm van zelfgemaakte bruisende drankjes in een herbruikbare fles.”

Kijken jullie ook verder dan jullie bruiswatertoestellen?
“Absoluut. We hebben dit jaar de plastic flacons van een deel van het assortiment vervangen door glas. We willen geen nieuwe smaken meer lanceren in wegwerpplastic. Daarom hebben we nu voor glas gekozen. In de toekomst is de verwachting dat we voor onze klassieke smaken over zullen gaan op metaal, wat nog duurzamer is. Vorig jaar lanceerden we Fruit Drops in glas: een flavor waarmee je zelf water met een vleugje smaak (fruitaroma) kan maken. Met één flesje kan je tot 20 liter maken. Daarmee bespaar je 40 wegwerpflesjes van 0,5l. Nadat we onze eigen producten onder de loep hebben genomen, kwamen we tot de conclusie dat er nog te veel plastic afval in onze verpakkingen zat. We zijn hard bezig met testen en onderzoeken hoe we de productbeschermende plastics uit onze verpakkingen kunnen weglaten. Onze R&D-afdeling bekijkt nu of we het materiaal van eierdozen kunnen inzetten in de plaats van plastic als verpakking.”

Water wordt steeds meer een kostbaar goed, we moeten met zijn allen dringend zuiniger omspringen met water. Zijn jullie daar mee bezig?
“Door simpelweg kraanwater te drinken, maak je al een gigantisch verschil. Voor de productie van flessen heb je ook water nodig. Wij willen het gebruik van kraanwater gangbaar maken. Water uit de kraan is overal in ons land gegarandeerd veilig en gezond drinkwater. Maar volgens een recent onderzoek van De Watergroep is het ontbreken van bubbels voor veel gezinnen een van de voornaamste redenen om géén kraanwater te drinken. Met onze flavors en toestellen tonen we: kraanwater is leuk en opwindend!”

Het grote publiek kent jullie natuurlijk ook van jullie reclamespots, zoals die van afgelopen najaar, waarin Game of Thrones-acteur Thor ‘The Mountain’ Bjornsson met de zingende schildpad (stem van Rod Stewart) een lieflijk jongerenkoor wijst op de vervuiling van plastic flesjes.

“Die spot had binnen de 48 uur 10 miljoen views. Daar waren we heel blij om, want hij ging hand in hand met onze website FightPlastic.com, waarin we de verwoestende impact van plastic flessen op het zeeleven aan de kaak stelden. We hebben toen ook de Holy Turtle gelanceerd voor de kust van Honduras, een vlottende unit om plastic afval uit zee te ruimen. Onze missie is om plastic afval tegen te gaan, maar voorkomen is beter dan opruimen. Onze hoofdboodschap blijft ‘Help mee aan het reduceren van wegwerpplastic.’ Die plastic waterflessen, daar moeten we met zijn allen vanaf.”

De bekendste spot is uiteraard Shame or Glory met The Mountain en de Game of Thrones-non die ‘Shame!’ roept terwijl ze een bel luidt in de supermarkt tussen de plastic waterflessen. Jullie kregen daarvoor een proces aan jullie been van de International Bottled Water Association, met spelers als Coca-Cola, Danone, Nestlé en Spadel.

“Een proces dat we wonnen. Zij noemden onze campagne ‘vernederend voor consumenten van plastic’ en wilden ze verbieden via een dwangsom van 50.000 euro per dag publicatie. Maar de rechter gaf ons gelijk en zei dat onze boodschap, namelijk dat plastic wegwerpflessen schade berokkenen aan het milieu, maatschappelijk relevant is. Ha!”

Jullie maken de drankproducenten wel pissig. Jullie challengen hun businessmodel. Zo willen jullie ook aanwezig zijn op evenementen zoals de 20km van Brussel om het probleem van wegwerpplastic op de kaart te zetten. De 20 km van Brussel wordt gesponsord door Spadel. Gedurfd, hoor. Weinig merken durven hun nek uit te steken. Is daar intern veel discussie over of is het een bewuste keuze: flessenwater moet de wereld uit, punt.

“Stoutmoedigheid dragen we hoog in het vaandel. Wij vinden dat als we een verschil willen maken, en we willen het snel, dan helpt het niet om heel netjes te communiceren om maar niemand tegen de schenen te schoppen. Wij willen impact maken. Brutaal dus, maar met humor. En ja, dat wordt niet altijd geapprecieerd door drankproducenten.”

Over SodaStream
SodaStream is marktleider in het segment van bruiswatertoestellen. Dagelijks maken SodaStream-gebruikers 6 miljoen liter bruiswater. SodaStream is actief in 46 landen. In België is SodaStream verkrijgbaar bij onder andere Bol.com, Blokker, Collishop, Carrefour, Coolblue, Delhaize, Eldi, Euronics, Exellent, Krëfel, MediaMarkt en Vanden Borre.