Let's give them something to talk about...

Yesss… De website van Mei Plasticvrij is nog maar een paar dagen gelanceerd of de actie gaat al stevig over de tongen! Kranten als De Morgen, HLN, Het Nieuwsblad en GvA signaleren dat de strijd tegen plastic losgebarsten is (strijd?! Wij voeren geen strijd, wij voeren ACTIE! :-) ) en magazines als Marie Claire, Goed Gevoel, Flair, Feeling, Nina, Psychologies en vele andere geven royaal info en tips om het leven plasticvrijer aan te pakken. Hier worden wij nu eens heeeuuul goedgezind van, zie. Nog van dat! Niet voor ons, uiteraard. Alles voor de goede zaak! :-D

Read More
Mei Plasticvrij
Philippe Weiler van Lidl: 'We willen vooral geen voedsel verspillen'

Natuurlijk zijn wij geen naïeve kippen – en hanen – die àlle plastic zo maar ongenuanceerd de wereld uit willen krijgen. Plastic heeft veel voordelen en vindt een giga nuttige toepassing in de medische wereld, de bouwwereld, noem maar op. Geen wonder dat plastic de laatste 50 jaar zo geboomd heeft. There’s a good reason.

Ook in de voedingsindustrie heeft plastic zijn nut, zegt Philippe Weiler, bio-ingenieur en coördinator duurzaamheidsstrategie bij Lidl, die jarenlang vanuit de NGO-wereld de kant van de natuur beschermd heeft, maar nu aan de andere kant van de tafel zit, en voor Lidl België-Luxemburg een heel actieplan heeft uitgewerkt om de Lidl-winkels duurzamer te maken.  

“Verpakking heeft een heel belangrijke functie”, nuanceert hij. “Eén: op je verpakking kan je productinformatie geven. Twee: je product wordt beschermd tegen contaminatie van buitenaf. Drie: je product wordt beschermd tegen verderf.” 

Weggooien is nog erger 

Vooral dat laatste blijkt voor ons – voorvechters van een gezonde habitat – een belangrijk punt. Want voedselverspilling weegt – voor doorsnee producten in een supermarkt, die meestal op afstand geproduceerd en daarna, bewaard en vervoerd worden – blijkbaar qua voedselafdruk nog steeds zwaarder door op de planeet, dan de productie van plastic. 

“In het maken van een product, zoals zeg maar een komkommer, kruipt ongelooflijk veel input: energie, land, water, nutriënten, …”, zegt Weiler. “Als je alles optelt, is de ecologische voetafdruk van een product vrij hoog, zelfs voor een komkommer die bijna uitsluitend uit water bestaat. De verpakking rond de komkommer zorgt ervoor dat hij niet één maar drie weken houdbaar is in de ijskast. Vergelijk je die footprint met je verpakking, dan is de footprint van de plastic folie minder dan 5%. Gooi je de komkommer half opgegeten weg, dan is 50% van die footprint voor niets geweest. Als de plastic folie ervoor kan zorgen dat die tweede helft van het product ook goed wordt gebruikt, dan is de footprint van die plastic terecht geweest. Dat is niet zo evident om uit te leggen, maar als milieubewust warenhuis moeten wij hier wel rekening mee houden.”

30% van alle voeding verspild

“Besef dus als consument, als je verontwaardigd bent over zeg maar apart verpakte koekjes, dat je zelf meer schade aanbrengt aan het milieu door de helft van je niet-verpakte koekjes weg te gooien, omdat ze niet goed bewaard zijn gebleven, dan de producent door de koekjes in plastic te verpakken”, wijst Weiler erop. 

“Van alle voeding die geproduceerd wordt, wordt ongeveer eenderde niet geconsumeerd. Eenderde van dat verlies gebeurt in de primaire sector, bij de boeren, bijvoorbeeld door een mislukte oogst, een derde bij de consument die bedorven voeding weggooit, en slechts vijf percent bij de warenhuizen.” 

Die nemen we mee. Goeie reminder dus voor wie goed wil doen voor onze planeet: zorg er vooral ook voor dat je je niet-plastic-verpakte goederen ook goed gebruikt en niet half opgegeten weggooit.

De toekomst: nieuwe verpakkingsmaterialen

Dit alles neemt niet weg dat eenmaal weggegooid het plastic dat de komkommer en de koekjes beschermden, nog lang blijft bestaan nadat er van de eventueel weggegooide voedingswaren al lang geen sprake meer is. Die zijn inmiddels vergaan en weer netjes door de natuur opgenomen als nieuwe bouwstof, terwijl het komkommerjasje eeuwen later nog in de vorm van microplastics ons leven blijft verzuren. Niet onbelangrijk om mee op te nemen, in die berekende voetafdruk. “Dat is een andere, maar absoluut noodzakelijke discussie”, concludeert Philippe Weiler. “Als we beter weten wat microplastics doen met onze gezondheid, zal dat ons aanzetten om op termijn te zoeken naar slimmere verpakkingsmaterialen die passen binnen de circulaire economie.”

Dat horen we graag! :-) 
Of nog beter: zorg voor een eigen moestuintje of haal je groenten en fruit bij een lokale boer, dan vraagt de productie nog minder van onze aarde en moet er niet met een stukje plastic geconcurreerd worden om de voetafdruk.

LEES HIER HET VOLLEDIGE INTERVIEW MET PHILIPPE WEILER en de oprechte inspanningen van Lidl om jou als klant het leven makkelijker te maken.

Read More
Mei Plasticvrij
Vanavond in het nieuws

Deze avond flitsten we voorbij in de journaals van VRT en VTM. Goed nieuws dat beide hoofdredacteuren het thema belangrijk genoeg vonden om minutenlang mee op te nemen als één van ‘de belangrijkste berichten van de dag’. Wij werden er vanochtend wel voor uit bed gebeld, maar met veel plezier. Alles voor de goede zaak. Uiteraard. 

VRT nieuws: https://www.vrt.be/vrtnws/

VTM nieuws (tussen minuut 5:00 en 7:30 ) https://nieuws.vtm.be/video/

 

Read More
Mei Plasticvrij
Vanmiddag op ATV

Daarnet op het ATV-journaal, onze (Antwerpse, jawel) Mies Maria Meulders, mede-oprichtster van Mei Plasticvrij.

Enkele quotes die we toejuichen:

“Het probleem is zo prangend en als we gaan wachten op de overheid, kunnen we misschien nog lang wachten. Vandaar een burgerinitiatief van drie bevlogen vrouwen. Wij hebben de handen in elkaar gelegd en we hebben gezorgd voor een easy plug and playplatform voor mensen die graag willen minder plastic verbruiken, maar niet weten hoe ze eraan moeten beginnen.”

“We willen in eerste instantie mensen bewust maken en verzamelen die er samen voor willen gaan. In de hoop dat we met zovelen zullen zijn dat het signaal niet kan gemist worden door de beleidsmakers.”

“Wanneer is de actie geslaagd? Bij iedereen die zich bewuster wordt en bij iedereen die bijvoorbeeld zijn eigen drankfles meeneemt in de plaats van de petflesjes te kopen, iedereen die een verschil maakt en geen dingen meer als zwerfvuil in de natuur gooit, bij elke mens die bewuster wordt en zijn deel bijdraagt, hebben wij eigenlijk al gewonnen. “

“Ik denk dat als mensen gaan zien hoe makkelijk het is om bepaalde initiatieven te nemen en veranderingen toe te passen in hun leven, ze die gewoontes makkelijk mee gaan nemen tot ver na de maand mei. Graag zelfs!”

Read More
Mei Plasticvrij
En we zijn... vertrokken!

1 mei... en daar gaan we dan! Leden van deelnemende ondernemingen en individuen bijeengeteld gaan we van start met meer dan 25.000 enthousiastelingen! Wat een kick. En er kunnen er elke dag nog bijkomen natuurlijk. Zelfs de laatste week van mei kan je nog instappen. 

Let vandaag op het nieuws van VTM, VRT, ATV, radionieuws VRT, Q... en veel andere. We zijn vanmorgen al uit bed gebeld en van de camera naar de micro gehold. Echt fantastisch dat Mei Plasticvrij zo'n weerklank vindt. En nu nog waarmaken de hele maand natuurlijk. Want daar gaat het om! Refuse, reduce, re-use, recycle. Laat het dé mantra van het jaar worden.

Read More
Mei Plasticvrij
Na de maand zonder alcohol, de maand zonder plastic

Een hele maand je plasticgebruik terugschroeven. Dat is wat de campagne Mei Plasticvrij van je vraagt. 'We zijn ons afval aan het opeten.'

Van onze correspondent Plastic Tom Ysebaert

GENTU kent Tournée Minerale. Of Dagen Zonder Vlees. Nu start Mei Plasticvrij, een initiatief van drie bewust levende vrouwen.
'Het begon op Facebook te leven na een massaal gedeeld filmpje met onthutsende beelden van plasticafval in de oceaan', vertelt Ineke Van Nieuwenhove (51) uit Gent, die samen met Mies Maria Meulders en Anne Wislez de actie op poten heeft gezet. Bekende Vlamingen als Sean Dhondt, Hilde De Baerdemaeker en Dieter Coppens dienden zich aan als ambassadeur. 'Het is ontstellend te zien hoeveel plastic er in zee terechtkomt en hoe het met een omweg via vissen, garnalen en mosselen op ons bord terugkeert', zegt Van Nieuwenhove. 'We zijn ons afval aan het opeten. Dat zegt toch genoeg?'

En dus roepen de drie er burgers, verenigingen, scholen toe op om een maand lang het gebruik van plastic zo veel mogelijk terug te schroeven. Wie meedoet, registreert zich op de website en vinkt aan welke actie hij of zij zal ondernemen. 'Zo willen we de overheid en de bedrijven tonen dat er wel degelijk een draagvlak bestaat om het anders aan te pakken. Voor beleidsmaatregelen en voor een ander aanbod in de winkels.'

'De consument heeft volgens ons zeker macht. Dat zie je in de handel. Sommige winkelketens laten toe dat je je eigen doosjes meeneemt naar de vers-toog. Lidl schrapt plastic zakjes na de zomer. Horecazaken bieden frisdrank in glazen flesjes aan. Omdat ze merken dat de klanten dat willen.'

Op de website vind je informatie over plastic en een hoop tips om je plasticgebruik aan banden te leggen (zie hiernaast). 'Als heel veel mensen één ding doen, kan dat al een verschil maken.'

Heeft jullie actie zin in een land waar we goed sorteren en recycleren?

Van Nieuwenhove: 'Papier en glas worden goed gerecycleerd, plastic veel minder. Recyclage kost bovendien veel energie en geld. En na x aantal keer recycleren, zit je toch met afval. Dat is niet de oplossing.'

'Ook bioplastics zijn dat niet. Daar zitten evenzeer chemische additieven in. Composteerbare wegwerverpakking belandt vaak in de gewone vuilnisbak bij het restafval, en wordt op die manier niet gecomposteerd.'

Over de gezondheidsschade op de mens is nog amper iets geweten.

'Dat is geen reden om niets te doen. Ook bij asbest en fijnstof heeft het jaren geduurd voor we wisten dat ze schadelijk waren. Van de additieven weten we wel al dat ze onze hormonen verstoren. Wij willen plastic liever vandaag al vermijden.'

Zeggen jullie dat alle plastic verbannen moet worden?

'Dat is onmogelijk. We moeten in de eerste plaats af van het eenmalige gebruik, van het wegwerpplastic. Het is toch krankzinnig dat een materiaal dat decennia meegaat, al na enkele minuten in de vuilnisbak belandt?'

Niet bang dat jullie zullen worden weggezet als zeurderige groene fundi's?

'Neen. Het thema leeft breed. Dat zien we aan de reacties van de media. De vrouwenbladen schenken er aandacht aan, ze geven hun lezers praktische tips. Ook Ketnet gaat er iets rond doen. Het zijn vaak de kinderen die hun ouders tot een ander gedrag aanzetten.'

Waarom de maand mei? Omdat dat mooi rijmt op plasticvrij?

'Dat was voor ons nog net haalbaar qua voorbereiding. Dat het ook de maand is van de terrasjes, de communies en de tuinfeesten - met hun wegwerpplastic, rietjes en ballonnen - is mooi meegenomen.'

'We beginnen met één maand, maar we hopen dat het een blijver wordt. We dromen ervan dat drinken uit een plastic flesje ooit als not done beschouwd wordt.'

Tom Ysebaert

Read More
Mei Plasticvrij
'We zijn het aan onszelf verplicht hier iets aan te doen'

Waarom we dit doen? Anne Wislez van Mei Plasticvrij vat het nog eens samen op de site van Weekend Knack.

Na de dagen zonder vlees, alcohol en zeuren, is er nu de maand zonder plasticafval. Initiatiefneemster Anne Wislez legt uit waarom de actie broodnodig is: 'We kunnen niet op Europa wachten'.

'We zijn het aan onszelf verplicht. Mei wordt plasticvrij.'
Anne Wislez, mede-oprichter Mei Plasticvrij

Elke minuut wordt er een vrachtwagen aan plastic in onze zeeën gedumpt. Er zijn zinnen die je drie keer moet lezen als je de ernst ervan wil kunnen vatten. Op dit eigenste moment wordt een probleem dat we zelf gecreëerd hebben en waar we geen collectieve oplossingen voor hebben alleen maar groter. Europa broedt op maatregelen 'tegen 2030'. En ondertussen dumpt die vrachtwagen maar. Elke minuut. 1440 keer per dag. 

En dat gebeurt niet alleen in de oceaan, ook te land. Plastic wordt massaal geproduceerd, maar vergaat niet. Het valt hoogstens uiteen in kleine partikels, die een eigen leven gaan leiden. Ondertussen zitten die micro- en nanoplastics overal, zelfs in ons lijf. Recent Brits onderzoek liet weten dat meer dan tachtig procent van onze jongeren in hun lichaam sporen dragen van BPA, een hormoonverstorende stof die aan plastic wordt toegevoegd en die in ons lijf niets te zoeken heeft. En toch blijven we met z'n zeven miljard massaal flesjes water kopen en plastic verpakkingen aan de kassa versluizen alsof er niets aan de hand is. 

Een gewoonte of levensstijl kan zo ingeburgerd raken dat niemand zich er echt vragen bij stelt. Nu ja, niemand. Het is pas als je je in het thema gaat verdiepen dat je merkt hoeveel mensen en organisaties eigenlijk al een hele tijd staan te roepen in de woestijn. Of in de oceaan, zo je wil. Maar het lijkt wel of we aan land collectief doof zijn. Ook ik heb mijn oren moeten laten uitspuiten. Zelf ben ik me al jaren bewust van de nadelen van te veel vlees, suikers en alcohol en van het belang van psychische hygiëne, rust, yoga en zelfcompassie. Maar over de schadelijke gevolgen van plastic? Daar had ik nog nooit bij stilgestaan.

Tot daar plots dan dat onderwaterfilmpje is dat me naar de keel grijpt. Een oproep op sociale media met de vraag of we hier niets aan kunnen doen. Ik word bruusk wakker geschud. Hoezeer mijn hoofd ook zegt dat ik geen tijd heb voor gevechten tegen de bierkaai, ik moet mijn gevoel volgen: we kunnen niet anders, het moet! En daar zitten we dan even later op een winterse middag met een paar ondernemende vrouwen rond de tafel, te broeden op een plan. Iedereen moet meedoen, minder zal niet helpen. 

Eerst willen we het nog een jaar uitstellen, maar dan beseffen we dat er geen tijd te verliezen valt: dit is het moment. Hoe doof en stom we jarenlang met z'n allen ook waren, ineens lijkt de etterbuil te barsten. Sociale media ontploffen van de beklijvende filmpjes. Plastic Attack overrompelt de warenhuizen. Zelfs de Britse Queen Mum heeft verklaard dat ze geen single use plastics meer in haar paleis wil zien. Het thema borrelt, bruist, broeit. Er is geen tijd meer te verspillen. We zijn het aan onszelf verplicht nu met z'n allen oplossingen te zoeken. Als we de tafel verlaten weten we: mei wordt plasticvrij.

'Ik hoop van harte dat ik nog iets van een plasticarmere wereld mag meemaken, maar daarvoor ga ik niet op Europa wachten'

Niet om de zoveelste hype in de lucht te gooien. Niet om stof te genereren voor radio- en tv-programma's. Niet om ons ook eens belangrijk te voelen. Wel omdat er kinderen van ons eigen bloed rondlopen die straks nog een leefbare planeet nodig hebben en de kans verdienen op een sterk en weerbaar nageslacht. 'Ik wil mijn kinderen recht in de ogen kunnen kijken en zeggen: ik ben bezig met jullie toekomst', zei Mei Plasticvrij-ambassadrice Hilde De Baerdemaeker enkele dagen geleden in een gesprek met Psychologies-journaliste Valérie Du Pré. Daar gaat het om: samen een veilige habitat garanderen voor ons nageslacht. 

'Samen' is overigens het kernwoord. Dit is geen actie die iemand kan claimen. Dit is geen primeur die je je kan toe-eigenen of waar je je reputatie mee kan opvijzelen. Dit is een actie die enkel kan werken als alle partijen beseffen dat er iets groters op het spel staat dan enkel het persoonlijke belang. Eigenbelang brengt versnippering en het verzwakt de krachten. Maar samen kunnen we een tsunami aan kracht ontketenen, om te realiseren wat misschien onmogelijk lijkt. 'We moeten weer gaan denken als kathedraalbouwers', zei trendanalist Herman Konings me ooit. 'Soms moet je inspanningen leveren voor een doel waar je zelf het resultaat misschien niet meer van zal zien.' 

Ik ben 52 en hoop van harte dat ik nog iets van een plasticarmere wereld mag meemaken. Maar daarvoor ga ik niet op Europa wachten. 

Anne Wislez, hoofdredacteur Psychologies magazine en mede-oprichter van Mei Plasticvrij

Mei Plasticvrij: met z'n allen minder plastics gebruiken.
Meedoen kan via www.meiplasticvrij.be

http://weekend.knack.be/lifestyle/radar/we-zijn-het-aan-onszelf-verplicht-mei-wordt-plasticvrij/article-opinion-1140475.html

Read More
Mei Plasticvrij