Philippe Weiler van Lidl: 'We willen vooral geen voedsel verspillen'

Foto Philippe Weiler.jpg

Natuurlijk zijn wij geen naïeve kippen – en hanen – die àlle plastic zo maar ongenuanceerd de wereld uit willen krijgen. Plastic heeft veel voordelen en vindt een giga nuttige toepassing in de medische wereld, de bouwwereld, noem maar op. Geen wonder dat plastic de laatste 50 jaar zo geboomd heeft. There’s a good reason.

Ook in de voedingsindustrie heeft plastic zijn nut, zegt Philippe Weiler, bio-ingenieur en coördinator duurzaamheidsstrategie bij Lidl, die jarenlang vanuit de NGO-wereld de kant van de natuur beschermd heeft, maar nu aan de bedrijfskant van de tafel zit, en voor Lidl België-Luxemburg een heel actieplan heeft uitgewerkt om de Lidl-winkels duurzamer te maken.  

“Verpakking heeft een heel belangrijke functie”, nuanceert hij. “Eén: op je verpakking kan je productinformatie geven. Twee: je product wordt beschermd tegen contaminatie van buitenaf. Drie: je product wordt beschermd tegen verderf.” 

Weggooien is nog erger

Vooral dat laatste blijkt voor ons – voorvechters van een gezonde habitat – een belangrijk punt. Want voedselverspilling weegt – voor doorsnee producten in een supermarkt, die meestal op afstand geproduceerd en daarna bewaard en vervoerd worden – blijkbaar qua voedselafdruk nog steeds zwaarder door op de planeet, dan de productie van plastic. 

“In het maken van een product, zoals zeg maar een komkommer, kruipt ongelooflijk veel input: energie, land, water, nutriënten, …”, zegt Weiler. “Als je alles optelt, is de ecologische voetafdruk van een product vrij hoog, zelfs voor een komkommer die bijna uitsluitend uit water bestaat. De verpakking rond de komkommer zorgt ervoor dat hij niet één maar drie weken houdbaar is in de ijskast. Vergelijk je die footprint met je verpakking, dan is de footprint van de plastic folie minder dan 5%. Gooi je de komkommer half opgegeten weg, dan is 50% van die footprint voor niets geweest. Als de plastic folie ervoor kan zorgen dat die tweede helft van het product ook goed wordt gebruikt, dan is de footprint van die plastic terecht geweest. Dat is niet zo evident om uit te leggen, maar als milieubewust warenhuis moeten wij hier wel rekening mee houden.”

30% van alle voeding verspild

“Besef dus als consument, als je verontwaardigd bent over zeg maar apart verpakte koekjes, dat je zelf meer schade aanbrengt aan het milieu door de helft van je niet-verpakte koekjes weg te gooien, omdat ze niet goed bewaard zijn gebleven, dan de producent door de koekjes in plastic te verpakken”, wijst Weiler erop. 

“Van alle voeding die geproduceerd wordt, wordt ongeveer eenderde niet geconsumeerd. Eenderde van dat verlies gebeurt in de primaire sector, bij de boeren, bijvoorbeeld door een mislukte oogst, een derde bij de consument die bedorven voeding weggooit, en slechts vijf percent bij de warenhuizen.” 

Die nemen we mee. Goeie reminder dus voor wie goed wil doen voor onze planeet: zorg er vooral ook voor dat je je niet-plastic-verpakte goederen ook goed gebruikt en niet half opgegeten weggooit.

De toekomst: nieuwe verpakkingsmaterialen?

Dit alles neemt niet weg dat eenmaal weggegooid het plastic dat de komkommer en de koekjes beschermden, nog lang blijft bestaan nadat er van de eventueel weggegooide voedingswaren al lang geen sprake meer is. Die zijn inmiddels vergaan en weer netjes door de natuur opgenomen als nieuwe bouwstof, terwijl het komkommerjasje eeuwen later nog in de vorm van microplastics ons leven blijft verzuren. Niet onbelangrijk om mee op te nemen, in die berekende voetafdruk. “Dat is een andere, maar absoluut noodzakelijke discussie”, concludeert Philippe Weiler. “Als we beter weten wat microplastics doen met onze gezondheid, zal dat ons aanzetten om op termijn te zoeken naar slimmere verpakkingsmaterialen die passen binnen de circulaire economie.”

Dat horen we graag! :-) Nog beter zou het zijn als warenhuizen meer lokale producten zouden verkopen: dan vraagt de productie nog minder van onze aarde en moet er niet met een stukje plastic geconcurreerd worden om de voetafdruk. 

LEES HIER HET VOLLEDIGE INTERVIEW MET PHILIPPE WEILER waarin hij vertelt
- waarom Lidl Mei Plasticvrij steunt
- wat hun plannen zijn om nog duurzamer te worden en om plastic te bestrijden
- welke oprechte inspanningen Lidl levert om jou als klant het leven makkelijker te maken

 
Mei Plasticvrij